Svi otočni vatrogasci, posebice oni profesionalni, ali i oni koji su do svog umirovljenja to bili, okupili su se prvog dana rujna na maloj, ali od srca upriličenoj vatrogasnoj fešti kojom je obilježena 40. obljetnica osnutka i kontinuiranog djelovanja otočne profesionalne vatrogasne postrojbe.

Iako je povijest bodulskog vatrogastva znatno dulja te kroz dobrovoljno djelovanje seže čak 111 ljeta unatrag, danom profesionalizacije ove, za sigurnost otočana i njihovih posjetitelja izuzetno važne djelatnosti, uzimaše 1. rujna 1979. godine. Tog je dana, naime, odlukom tadašnje Skupštine Općine Krk osnovana Profesionalna vatrogasna jedinica Općine Krk sa svojih 12 vatrogasaca. Ipak, treba reći da je tad osnovana postrojba bila sačinjena od jezgre otočana koji su profesionalnim vatrogascima postali također prvog dana rujna, ali 1969. godine, kad je zapošljavanjem doajena otočnog vatrogastva - Romea Jurine u svojstvu »profesionalne osobe unutar DVD-a Krk« zapravo zasijano sjeme iz kojeg je desetljeće potom iznikla prva krčka profesionalna postrojba. Nakon Jurine, koji je tad zaposlen s ciljem stvaranja preduvjeta za formiranje postrojbe, u istu jezgru i prije formalnog transformiranja u postrojbu već 1974. ušli su još i Vlado Lužina, Marijan Rimbaldo, Ivan Dani Stolfa, a godinu kasnije i Boris Hriljac.

Volja uvijek prisutna

S obzirom na tad sve jači i zamjetniji razvoj gospodarstva na otoku, prije svega industrije na njegove sjeveru, ali i zbog sve većeg zamaha turizma, pokazala se potreba za formiranjem jedne jake profesionalne postrojbe pa su strukture tadašnje lokalne uprave, jedinstvene za cijeli otok, učinile konkretne korake ka osnutku postrojbe, kao i na stvaranju prostornih i tehničkih uvjeta za njen rad - prigodno nam je rezimirao početke postrojbe kojom zapovijeda već punih 19 godina, njen aktualni zapovjednik Dinko Petrov. Nedugo zatim, useljenjem u novu zgradu koju su za potrebe tadašnje Teritorijalne obrane, ali i vatrogasaca, zajednički izgradili vojska i Općina Krk (uz pomoć tadašnje Pošte i SDK-a), a uz veliki angažman Ivana Baranića i Romea Jurine, stvoreni su i prostorni uvjeti, odnosno temelji za rad i širenje postrojbe koja je, odmah po useljenju u novoizgrađeni kompleks u kojem je i danas njeno sjedište, tada brojila 18 djelatnika - 16 vatrogasaca (po četiri u smjeni), zapovjednika i administrativnog radnika, te raspolagala sa sedam vatrogasnih vozila. Kako su izgledali ti prvi dani ispričao nam je Romeo Jurina, prisjetivši se da u to doba jedino čega bodulskim vatrogascima nije manjkalo bila - volja.

- Iako smo svi bili dobro obučeni kroz prethodni rad unutar DVD-ova, tad ustrojeni vatrogasni profesionalci u prvim danima, pa i godinama djelovanja uglavnom su bili osuđeni na rad s tada već prastarom i polufunkcionalnom tehnikom, prerađenim kamionima koji često nisu palili i pumpama za koje se također nisi mogao okladiti da će, kad ti bude trebalo, proraditi. Ipak, ljudi su bili tu, želja za radom također, a neupitna je bila i podrška lokalne zajednice koja je shvaćala važnost i značaj te postrojbe i vatrogastva u cjelini, nastavio je Jurina podsjetivši da su sve do osamostaljenja Hrvatske kompleks dijelili gasitelji i tadašnja Teritorijalna obrana, odnosno lokalni ured za obranu. Kao i u svakoj drugoj djelatnosti, i profesionalno vatrogastvo na Krku u svoja četiri desetljeća postojanja bilježilo je bolje i lošije dane, godine kad se imalo i moglo više, ali one u kojima nije bilo tako.

Bolje pod JLS-ima

- Generalno gledano, to je uvijek ovisilo o zakonskim odrednicama, odnosno o tome kome je ta važna djelatnost bila povjerena na skrb i financiranje. U godinama kad je iza vatrogasaca stajala država, kažu oni stariji, sad već uglavnom umirovljeni vatrogasci, uglavnom je bilo teže u odnosu na vremena kad je, baš kao što je to i danas, postrojba bila na brizi lokalnih uprava - danas Grada Krka i ostalih šest krčkih općina. One, složni su svi, uvijek i u svim segmentima brige o vatrogascima i njihovoj opremi i alatima, pokazuju značajno više sluha u odnosu na državu ili pak njena ministarstva. Od 1. siječnja 1994. pa do sredine siječnja 2000. godine profesionalno je vatrogastvo bilo u državnim rukama i djelovalo je u sklopu MUP-a, na Krku konkretno pod ingerencijom Policijske uprave PGŽ-a, pod imenom Vatrogasna postaja Krk, nastavlja Petrov. U to je vrijeme postrojbu činilo 26 zaposlenih djelatnika, od toga 24 vatrogasca te zapovjednik i »administrativac«, a raspolagala je s već tada debelo zastarjelim voznim parkom. Današnji JVP Grada Krka, kao slijednik prijašnjih dviju postrojbi, osnovan je odlukom Poglavarstva Grada Krka od 30. prosinca 1999. te je počeo s radom 10. siječnja 2000. Time se profesionalno vatrogastvo vratilo u ingerenciju lokalne samouprave, odnosno Grada Krka koji postaje osnivač. JVP Grada Krka danas broji 23 stalna djelatnika, 20 operativnih vatrogasaca (po pet u smjeni), uz njih još zapovjednika i njegova zamjenika te »administrativku«, a ove su godine u vrijeme ljetne požarne sezone, zaposlena i tri sezonska vatrogasca. Godišnje odrade oko 250 intervencija od čega su već godinama one tehničke prirode znatno brojnije od požara. Ove godine je JVP Grada Krka odradilo 138 intervencija, od čega i 2 dislokacije na Velebitu i Dubravama kod Šibenika. JVP je udružena u Područnu vatrogasnu zajednicu otoka Krka koju sačinjava još šest otočnih DVD-ova i dvije vatrogasne postrojbe u gospodarstvu u Zračnoj luci Rijeka te u Janafu. Temeljem sporazuma o financiranju od 2012., JVP Grada Krka proglašen je središnjom operativnom vatrogasnom postrojbom za cijelo područje otoka, a sve otočne jedinice obavezale su se prema usvojenom ključu raspodjele osiguravati sredstava za plaće njenih zaposlenika, objasnio je zapovjednik Petrov.

Jaki vozni park

- Udruživanjem u PVZ otoka Krka stvorili su se uvjeti i za obnovu naše opreme i voznog parka koji je u međuvremenu, upravo zahvaljujući sluhu naših općinara i predstavnika Grada, bitno osuvremenjen. Nova autocisterna nabavljena je 2001., navalno vozilo 2003., da bi preko programa Vlade RH u 2004. godini bile nabavljene i 20-metarske autoljestve te šumsko, danas kombinirano »Unimog« vozilo. Samostalno je 2008. dobavljeno novo šumsko vozilo, a 2015. i zapovjedno vozilo. Pred ovogodišnju ljetnu požarnu sezonu uz pomoć Ministarstva poljoprivrede i HVZ-a nabavljeno je i novo terensko pick up vozilo, a nakon dugog čekanja, ove su se godine konačno stvorili uvjeti i za nabavku novog tehničkog vozila koje bi uskoro trebalo stići - rekao je Petrov otkrivši da će novi, suvremeni kamion doći kao zamjena za današnji TAM 190 iz 1987. godine. Sredstva za nabavu tog kamiona vrijednog 3,5 milijuna kuna u dvije trećine iznosa osigurao je Grad, dok su ostatak pokrili vlastitim novcem kojeg su za to štedjeli tijekom posljednjih desetak godina. Vatrogasci su podsjetili i na modernizaciju zgrade njihova sjedišta koja je ulaganjima u povećanje energetske učinkovitosti i funkcionalnosti danas na ponos i njima, ali i cjelokupnoj otočnoj zajednici. Inače, velikoj fešti na kojoj su se okupili i zabavili svi današnji, ali i bivši profesionalni vatrogasci, u ime Grada nazočio i je gradonačelnik Darijo Vasilić, kao i potpredsjednik Gradskog vijeća Krka - ujedno i predsjednik Upravnog vijeća JVP-a, Marinko Pavlić. Oni su u tom prilikom iskazali svoju, i zahvalnost cjelokupne otočne zajednice za nemali broj situacija u kojima su otočni vatrogasci nesebično u opasnost dovodili svoje zdravlje i živote, a sve da bi pomogli svima kojima je njihova pomoć bila potrebna. Vasilić je naglasio da već i činjenica da je iza njihove postrojbe 40 godina uspješnog profesionalizma, jasno ocrtava zavidnu razinu urbane kulture Krcana.

Novi list, 8.9.2019.